Logotyp

Information om Lärandes inloggningsmetoder

Skoldator
Inloggning för elev på skolans Windows- eller Chromebook-dator

  • Du behöver en Windows- eller Chromebook dator som är tilldelad dig, och hanteras, av skolan.
  • Du måste vara inloggad med ditt personliga skolkonto på datorn.
Skolpadda
Inloggning för elev på skolans Ipad/läsplatta

  • Du behöver en Ipad/läsplatta som är tilldelad dig, och hanteras, av skolan.
  • Du måste vara inloggad med ditt personliga skolkonto i applikationen Microsoft Authenticator
Arbetsdator
Inloggning för medarbetare på arbetsdator

  • Du behöver en Windows-dator som är tilldelad dig, och hanteras, av arbetsplatsen.
  • Du måste vara inloggad med ditt personliga arbetskonto på datorn.
Arbetspadda
Inloggning för medarbetare på arbetets Ipad/läsplatta

  • Du behöver en Ipad/läsplatta som är tilldelad dig, och hanteras, av arbetetsgivaren.
  • Du måste vara inloggad med ditt personliga arbetskonto i applikationen Microsoft Authenticator
Arbetstelefon
Inloggning för medarbetare på arbetetstelefon

  • Du behöver en telefon som är tilldelad dig, och hanteras, av arbetetsgivaren.
BankID
Inloggning med bankid på privat enhet eller för konsult

  • Du behöver ett aktivt BankID på din privata telefon eller hemdator.
  • Du behöver vara registrerad korrekt i våra kontosystem.
Authenticator
Inloggning med kod från authenticator-app på privat enhet eller för konsult

  • Denna metod är tänkt till åtkomst från privat telefon eller hemdator
  • Du behöver en telefon eller surfplatta där du kan ladda ner en gratisapp
  • Du behöver ett personligt datakonto som du fått från skolan/arbetet
  • Du behöver åtkomst till din skol-/arbetsdator för att läsa QR-koden via mailen
Instruktioner för registrering av Microsoft Authenticator för Windows
Instruktioner för registrering av Microsoft Authenticator för Chromebook

Frågor och svar

Fråga: Jag får bara ny QR-kod skickad till mailen hela tiden?
Svar: Du har hoppat över steg 13 i följande instruktion. Du behöver göra om allt.

Fråga: När jag försöker ange koden / registrera Microsoft Authenticator får jag felmeddelandet "Something went wrong with the validation of your OTP, please try again."?
Svar: Detta felmeddelande betyder att koden från Microsoft authenticator-appen är fel / utgången. Försök igen med koden från Microsoft authenticator-appen, och innan tiden löper ut.

Fråga: När jag försöker ange koden för Microsoft Authenticator får jag felmeddelandet "Disconnect device"?
Svar: Du har bytt mobilenhet eller tagit bort kontot i appen Microsoft authenticator. Du kan registrera igen om du har kvar QR-koden i din mail. Annars måste din skola/arbetsplats kontakta IT supporten för hjälp.
Chromebook app
Inloggning för elev i Chromebook app

  • Denna metod är enbart till för elever.
  • Du behöver vara registrerad korrekt i våra kontosystem.

Elever anger e-postadress, eller användarnamn, och lösenord för att logga in.

Lärande Grundskola Skapa
Inloggning för elev och medarbetare på Lärande Grundskola Skapa

  • Denna metod är enbart till för elever och personal på Skapaskolan.
  • Du behöver vara registrerad korrekt i våra kontosystem.

Elever/personal anger e-postadress, eller användarnamn, och lösenord för att logga in.

Hjälp
Felanmälan kan göras här

Om du får problem med ovanstående metoder kan du göra en felanmälan.

Personal

  • Gör felanmälan av konto i Topdesk.
  • Kontakta IT-ansvarig på skolan, en kollega eller din chef och be dem hjälpa dig.

Elev

  • Kontakta din lärare, mentor eller IT-ansvarig på skolan och be dem hjälpa dig.

Vårdnadshavare

  • Kontakta skolan och berätta vad som inte fungerar. De kommer ta ärendet vidare och hjälpa er.

Kontaktvägar hittar du här:

Lärande Grundskola
Lärande Förskola
Realgymnasiet
Consensum